Завршни испит у основном образовању ће се постепено мењати по обиму и структури до 2014. године, када ће бити реализован у пуном обиму. Промене се односе на повећање броја предмета који се полажу и на број непознатих задатака у тестовима: од полагања познатих задатака из српског, односно матерњег језика и математике до завршног испита 2013/2014. године, на којем ће сви задаци бити непознати и који ће се састојати из три теста - српског односно матерњег језика, математике и теста из науке који ће укључити историју, географију, биологију, физику и хемију.
Постепеним прелазом избегавају се изненађења у вези са садржајем и начином испитивања, чиме се смањује непознатост и трауматичност испита. Резултати завршног испита биће детаљно анализирани у циљу његовог вредновања и побољшања.
Завршни испит у основном васпитању и образовању је први завршни испит са којим се ученици срећу током свог школовања. Он се полаже на крају осмог разреда и има функцију сведочанства о усвајању темељних знања, вештина и компетенција током основног образовања. Завршни испит на крају основне школе полажу сви ученици.
Завршни испит такође служи као средство за селекцију кандидата при упису у средње школе. Од укупно 100 поена, завршни испит ће носити 40, а успех ђака током основне школе 60 поена.
Испит се спроводи током два дана (један дан – један предмет). Полагање сваког теста траје 120 минута.
РАЗВОЈ МОДЕЛА ЗАВРШНОГ ИСПИТА(Процес развоја завршног испита – од прелазног ка коначном моделу)
1. Модел испита за школску 2010/2011. годину
Прва генерација ученика који су учили по новим наставним програмима је у јуну 2011. године полагала завршни испит који је имао следеће карактеристике:
• Испит се састојао од два предмета: српског односно матерњег језика и математике
• Тестови су се састојали из 50% потпуно познатих задатака, претходно објављених у збиркама задатака, 25% делимично познатих задатака насталих делимичном изменом задатака објављених у збиркама и 25% непознатих задатака, који нису објављени у збиркама задатака али су засновани на образовним стандардима за крај основног образовања.
Збирке задатака припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.
2. Модел испита за школску 2011/2012. годину
Друга генерација ученика која полаже завршни испит такође полаже испит из два предмета: српског односно матерњег језика и математике, са следећим модификацијама:
• Тестови ће садржати 25% потпуно познатих задатака, претходно објављених у збиркама задатака, 25% делимично познатих задатака насталих делимичном изменом задатака који су објављени у збиркама задатака и 50% задатака чији садржаји и решења нису садржани у збирци.
3. Модел испита за школску 2012/2013. годину
Трећа генерација која ће полагати завршни испит такође ће полагати два теста, из српског односно матерњег језика и математике, са следећим модификацијама:
• Тестови који ће се полагати на завршном испиту састојаће се од 25% делимично познатих задатака насталих делимичном изменом задатака који су објављени у збиркама задатака и 75% потпуно непознатих задатака. Познатих задатака неће бити.
4. Модел испита за школску 2013/14. годину (коначни модел)
Коначни модел завршног испита примењиваће се од школске 2013/14. године. Њега ће први полагати садашњи ученици шестог разреда (у школској 2011/2012. години).
Завршни испит ће имати следећу структуру и садржај:
• Испит ће се састојати из три теста - из српског, односно матерњег језика, математике и комбинованог теста из науке који ће укључивати историју, географију, билогију, физику и хемију. Заступљеност појединачних предмета у комбинованом тесту (број или проценат задатака) биће структуирана према проценту заступљености у наставном плану од петог до осмог разреда.
• Тестови за завршни испит састојаће се само од непознатих задатака.